Hyreslätt och oroade hyresvärdar

Hyreslätt erbjuder en tjänst till privatpersoner där vi som ombud hanterar deras köplatser i bostadsbolag. Vi löser problemet som uppstår när man söker lägenhet men inte har ställt sig i bostadskön 3 år tidigare, vilket i snitt är kötiden för en etta.

Uppenbart värde

Värdet är uppenbart för våra användare som slipper oro över bostad i framtiden. Tiden är förbi när man av staten kunde krävas att följa 5-årsplaner. Verklighetens folk måste kunna flytta som svar på arbete eller ändrade livspussel. De generationer som med säkerhet visste var de skulle bo och arbeta resten av sitt liv är inte längre med oss. Det vore trivsamt om hyresvärdar kunde visa förståelse för sina kunders situation.

Förlegade system hos hyresvärdar

Många hyresvärdar har förlegade system vilket orsakar friktion för dem när människor står i kö i deras system. Se artikel i Hem & Hyra där vi har markerat nyckelord i fetstil:

onlinetjänsten [låter] personer ställa sig i en mängd bostadsköer samtidigt – något som skapar stora problem för hyresvärdar. [...] Det är ju svårt att avgöra hur stort intresse av en bostad en person har hos oss när man står i så många köer samtidigt. Det kan i värsta fall förvränga vår syn på marknadsläget. Antalet intresseanmälningar är en av faktorerna vi räknar in när vi planerar att bygga.

Här påstår hyresvärdar att köer och intresseanmälningar är samma sak. Vi reder ut missförståndet.

En köplats är inte en intresseanmälan

Bostadssökande kan delas upp i två naturliga huvuddelar för bostadsförmedling:

  1. Katalogsök och anmälan till nyhetsbrev över lägenheter som går att hyra
  2. Intresseanmälan till lägenhetsvisning med förhoppning om kontrakt

Många bostadsbolag lägger utöver dessa steg till köande som ett obligatoriskt försteg, där den med längst kötid får kontraktet efter visningen. Detta steg är givetvis frikopplat från övriga steg eftersom köandet inte kräver att man söker lägenhet.

Att mäta intresse

Hyresvärdar vill få bostadsköande till att vara ett problem som förhindrar dem att förstå byggbehov. Det är ju givetvis ledsamt om de inte längre kan mäta intresset för kommunen, men lyckligtvis är det endast ett missförstånd och ett självförvållat problem som enkelt kan rättas till i deras datasystem.

När hyresvärdar påstår att ökat antal köande gör att de inte kan mäta byggbehov och därför kraftigt måste begränsa antalet köande säger de alltså att de misslyckats att separera bostadssökandet från köandet. Eftersom bostadsköande är ett godtyckligt försteg till bostadssökandet går det givetvis att få ut

  1. hur många som följer nyhetsbrev och
  2. antalet intresseanmälningar.

Hyresvärdarnas dilemma

Detta är givetvis inget de köande kan lastas för, utan är helt och hållet ett självförvållat problem hos hyresvärdarna. Att som hyresvärd påstå att folk inte ska ställa sig i bostadskö ter sig därför oförståeligt. Om de menar allvar är lösningen för dem uppenbar: att avskaffa kösystemet ifall det inte ska användas.